Två silverglänsande skulpturer har tagit plats utanför kulturhuset i Kungsängen. Formerna är bubbliga och bryter av mot den fyrkantiga bebyggelsen.
Bakgrund
Skulpturerna är gjorda av den tyska konstnären Wilhelm Mundt. De är en del av en serie som han påbörjade 1989. Planen är att göra tusen stycken där ingen skulptur är den andra lik. Här har han alltså hunnit fram till 601 och 602. Trashstones kan vara färgade, som röda, gula eller gröna. Oftast handlar det om flera skulpturer i samspel, som här i Kungsängen med en liten och en stor.
Inuti skulpturerna döljer sig något, men bara konstnären vet vad. Det han har berättat är att det handlar om överblivet material, som till exempel en kasserad skulptur, träbitar eller delar av en gammal TV. Därav namnet som om vi översätter det blir “skräpstenar”.
Runt innanmätet lägger han ett lager av lera, ovanpå det fogas flera lager av glasfiberarmerad plast. När detta torkat polerar han ytan så att den får lyster och karaktär. Genom numreringen av varje skulptur håller konstnären reda på det som döljer sig inuti. De har liknats vid gamla fossiler som är inkapslade i stenar. Man kan se det som att de döljer en rest av något gammalt, något som funnits i en annan tid.
Konstnärens ord
Vid invigningen av verket den 23 maj 2015, som högtidligt gick av stapeln med trumpetfanfarer, berättade konstnären om hur vi ofta fokuserar på det färdiga, det som vi transporterar ut genom framdörren. Genom sina skulpturers innanmäte tar han vara på det som brukar försvinna genom bakdörren. Han säger att det handlar om det handlar om ett slags ansvar. Ytan är av glänsande aluminium.
Wilhelm Mundt liknar skulpturerna vid de vackra men livsfarliga små kvicksilverkulor som kan sprida sig när en febertermometer går sönder. Ytan är så blank att omgivningen speglas i den, på så sätt mångfaldigas bilden av Kungsängen.
Även du kan spegla dig i den, men precis som i en skrattspegel antar du olika former. Tjock, smal, långsträckt, ihoptryckt. Vad finns egentligen där inne och vilka är vi som ser på konstverket?