Peter Johansson har gjort flera utställningar och projekt på olika konstinstitutioner. Han har även gjort många gestaltningar och skulpturer för det offentliga rummet.
Det började med en utställning på Konsthögskolans elevgalleri 1993. Då sågade han itu dalahästar, sedan dess har han konstnärskap till stor del handlat om att utforska och vidga bilden av Sverige, och det vi kallar folklighet. Ändlösa skogar med älgar, små röda stugor, dalahästar, folkdanser, dräkter och inte minst falukorvar.
Med humor visar han publiken in i teman som rymmer allvarliga frågeställningar. Peter Johansson har varit öppen med att han som barn blev sexuellt utnyttjad av en vän till familjen. Falukorven som skulle stå på matbordet minst en gång i veckan blev för honom en symbol för något obehagligt.
“Korven var en stor symbol för Dalarna. Men korven blev för mig också en symbol för något allvarligare och hemskare som fanns i min uppväxt. Jag blev sexuellt utnyttjad av en vän till familjen. Korven blev för mig både något väldigt äckligt och absurt, och det blev en stark symbol för den här kulturen, för den här Dala-kulturen, som man kanske tänker är väldigt öppen och fri, men det är väldigt tyst bakom gardinerna.”
Peter Johansson
Till hans storstilade arkitektoniska projekt hör The scandinejvian Sauna projekt, 1997 och Little Sweden, 2000. Hösten 2020 blev den lekfulla skulpturen Ping Pong klar i Upplands-Bro klar. Peter Johansson är född och uppvuxen i Sälen.
Citatet är hämtat från en intervju på SVT:s hemsida i samband med en utställning i Borlänge 2019: Sälenkonstnären Peter Johansson gör upp med sin barndom i ny utställning (svt.se) (nyhet 2019-08-10)
Utbildningar
- Kungliga Konsthögskolan 1988-1993
- Hovedskous skulpturskola 1987-1988
- Konstfack 1986-1987
Offentliga arbeten i urval
- Tumba centrum, Botkyrka
- KTH Lantmäteri, Stockholm
- Swedish Delight, Mora
- Sahlgrenska sjukhuset, Göteborg
- Astrid Lindgrens barnsjukhus, Solna