2016 såg publiken på läktaren de sista hästarna tävla på Täbys galoppbana. I fonden låg nu ett utbyggt centrum och runt omkring banan en matta av bostäder och vägar. Strax bortom banans vita staket väntade grävmaskinerna på att lägga grunden till den nya stadsdelen Täby park.
Dyrbar mark och renoveringsbehov
Galoppen stannade i Täby i 56 år innan marken såldes till ett byggkonsortium 2011. Marken som hade köpts 1954 hade då blivit en mycket dyrbar tillgång för Svensk Galopp men anläggningen var sliten och i behov av renovering.
Att galoppbanan en gång etablerades i Täby berodde på att arrangören ville ha tryggheten av en galoppbana byggd på ägd mark. På sätt och vis var den ägda marken också anledningen till att galoppen slutligen flyttade: nya bostäder med närhet till Stockholm behövde byggas och priset på marken gjorde det svårt att tacka nej till affären. Försäljningssumman skulle även kunna bekosta byggandet av en ny anläggning, och ge chansen till en mer rofylld närmiljö för hästarna. Staden hade genom åren krupit närmre galoppbanan som till slut var närmast omringad av trafik och bebyggelse.
Vid försäljningen hade det arrangerats ca 2 000 tävlingsdagar och 20 000 kapplöpningslopp på Täby Galopp.
Stockholmsgaloppen lever vidare i Upplands-Bro

Att flytta en galoppbana med all dess personal, besökare och hästar är ett omfattande projekt. I Täby Galopps försäljningskontrakt hade säljarna därför fått löfte om att stanna på den gamla anläggningen medan den nya galoppbanan och stallarna byggdes i Upplands-bro. Galoppbanan flyttade från Täby 2016 och kort därefter började stallbackens byggnader rivas.
Björn Zachrisson (1935–2025), skribent, publicist och pionjär inom galoppsporten, menar att: “Galoppsporten ska ju leva vidare och kan det inte vara på Täby så får det vara någon annanstans. För mig är galoppen inte platser utan de enskilda människorna och hästarna.”
Idag finns bara en liten bit av galoppens anläggning kvar på galoppfältet. Det är den svängda läkarbyggnaden och entrékassorna samt uppsadlingsplatser. Ute på den tidigare galoppbanan syns också några vita staket i det numera förvildade ängsgräset.
Galoppbanan har gjort avtryck på platsen genom namnsättningen i både nya och äldre kvarter.
Galoppfältet är namnet på den station längs Roslagsbanan som redan 1913 fanns på platsen. Då hette den Åkerby. När galoppbanan byggdes 1960 bytte stationen namn till Galoppfältet.
Robert Killicks torg är ett planerat torg längst Boulevarden i nya stadsdelen Täby park. Torget är tillägnat jockeyn och galopptränaren Robert ”Bobbie” Killick som var aktiv i 40 år på Täby Galopp. Bobbie Killick höll till just på den plats torget ligger.
Vinnarcirkeln, Tränsgatan och Martingalgatan… I Täby park finns flera gator döpta efter ridsport och både förskolor, ett café och restaurangverksamheter i området har valt namn som påminner om platsens historia.
Lyxiga läktarbyggnader ute i världen
Galoppbanan flyttade från Täby när anläggningen krävde stora renoveringar men många andra äldre banor har istället moderniserats. Genom åren har galoppbanornas läktarbyggnader utvecklats från enkla träkonstruktioner till avancerade arenor. Deras arkitektur speglar både den lokala kulturen och funktionella behov, där komfort, bra sikt och en inbjudande atmosfär är viktiga faktorer.
Många av Europas anrika galoppbanor har moderniserats. Till exempel har Ascot Racecourse i England, som har anor från 1700-talet, fått moderna inslag efter en omfattande renovering 2006. Hippodrome de Longchamp i Paris byggdes om 2018, där den nya huvudläktaren fick en futuristisk design med terrasser och öppna ytor för att ge publiken en bättre upplevelse.


Imponerande arenor i Mellanöstern och Asien
I Mellanöstern och Asien har galoppsporten blivit mycket populär, vilket har lett till byggandet av några av världens mest spektakulära kapplöpningsarenor.
Meydan Racecourse i Dubai, invigd 2010, har en futuristisk läktarbyggnad som sträcker sig över 1,6 kilometer och rymmer mer än 60 000 åskådare. Där finns också lyxlounger, restauranger och ett femstjärnigt hotell.
Sha Tin Racecourse i Hongkong har en mer funktionell men modern design. Arenan är utrustad med stora digitala skärmar med olika typer av underhållning för publiken.


Vänster bild: Sportbildar parkerade utanför galoppbanan Meydan Racecourse i Dubai. Foto: Jaguar mena Höger bild: Sha Tin Racecourse i Hongkong. Foto: “WiNG”
Galoppbanor i USA och Australien
I USA och Australien kombineras tradition och modernitet i galoppbanornas läktarbyggnader.
Churchill Downs i Kentucky, där det berömda Kentucky Derby hålls, är känd för sina ikoniska tvillingtorn från 1895, vilket ger banan en klassisk karaktär.
Santa Anita Park i Kalifornien har en art deco-stil. I Australien har Flemington Racecourse i Melbourne renoverats flera gånger för att möta moderna krav.



Vänster bild: Churchill Downs, Kentucky. Foto: Richard Hurt Bild i mitten: Santa Anita park. Foto: Ellen Levy Finch Höger bild: Flemington galoppbana i Melbourne. Foto: Jupiter Firelyte
En ny årsring tar form
Om du ställer dig vid läktarbyggnaden idag så är det inte längre ett lopp du kan följa med ögonen utan framväxten av en helt ny stadsdel. 2024 har stadsdelen runt 3 000 invånare men byggs ut i snabb takt och planeras rymma 20 000 invånare. Det ska totalt byggas runt 6 000 lägenheter, 5 000 arbetsplatser och anläggas en stor stadspark i den nya stadsdelen. Täby park beräknas vara färdigbyggt under 2050-talet. Regionplaneringen startade på 1950-talet med Täby storcentrum och nu genomförs återigen en stor plan för den regionala stadskärnan i det område som är utpekat.
Att den nya stadsdelen hamnade just på galoppbanans gamla mark beror på det centrala läget i kommunen och de goda förbindelserna med både tåg och motorväg. Tomten som galoppen lämnade efter sig var också stor nog för en sammanhållen bebyggelse som kan binda ihop Täby centrum, Norskogen, Näsby park, Grindtorp och Viggbyholm.
Täby kommun har idag ingen annan naturlig stadskärna än gallerian Täby centrum men det ska den nya stadsdelen Täby park erbjuda. Visionen för stadsdelen handlar både om storstadspuls, levande restaurang- och krogliv, trygg småstadskänsla, hållbarhet och utbyggd service inom stadsdelen för de nya invånarna.
Tanken om vad som är stadsmässig bebyggelse har sett olika ut genom tiderna. I den första planen var det tätt, högt och trafikseparerat i centrum med utrymme för villor runtomkring. Idag är det den klassiska stenstadens slutna gårdar som är mest attraktivt. Vad blir framtidens idé om stadsmässighet eller attraktiva boendemiljöer? Det får framtidens planerare lista ut.













Insamlingen fortsätter!
Har du också minnen från Täby galopp eller platserna runtomkring? Har du äldre bilder? Vi fortsätter insamlingen så att du kan bidra till att skriva Täbys historia. Skicka in din berättelse här eller ladda upp din bild här Stockholms läns museum – Dåtidsbild
Det du skickar in till museet kan komma att användas i digital eller tryckt form i samtliga kanaler som Stockholms läns museum använder sig av. Användningen gäller både marknadsföring av museets verksamhet samt publicering i förmedlings- och utställningssyfte.
Upptäck fler digitala utställningar

Sollentuna stories
Upptäck Sollentuna med en digital stadsvandring. Ta del av sollentunabornas berättelser om platsens historia och framtid.
Till utställningen
Haninge stories
Haninge stories – en utställning om platser i förändring; samtid, framtid och historia i Brandbergen, Handen och Vega.
Till utställningen
Kungens kurva stories
Berättelser från en plats i förändring. Människor, minnen och tankar om framtiden.
Till utställningen